تبلیغات
مدرسه تکواندو همدان - اصول تغذیه صحیح برای ورزشکاران{تکواندو کاران}
 
مدرسه تکواندو همدان
تواضع - افتخار - عملکرد
درباره وبلاگ


حمزه خانجانی افشار متولد 1359-دارای مدرک کارشناسی ارشد
22ساله تکواندو کار می کنم.عناوین:مدرک مربیگری از فدراسیون جهانی تکواندو.داور درجه یک
مدال طلای مالزی 2009.شش دوره حضور در اردوهای تیم ملی.کسب بیش از 20دوره قهرمانی در رده های مختلف کشوری

مدیر وبلاگ : حمزه خانجانی افشار
نظرسنجی
نظرتون درباره ی وبلاک






اصول تغذیه صحیح در ورزشکاران

 هدف از تنظیم رژیم غذایی برای ورزشکاران تامین مواد مغذی کافی  برای رسیدن به سلامت مطلوب و تناسب لازم برای عملکرد ورزشی مورد نظر است..............

هدف از تنظیم رژیم غذایی برای ورزشکاران تامین مواد مغذی کافی  برای رسیدن به سلامت مطلوب و تناسب لازم برای عملکرد ورزشی مورد نظر است. گاهی یک ورزشکار در رشته ای  ورزشی خاص برای کسب مقام قهرمانی کوششی مستمر میکند که در این شرایط تمامی عوامل در بدن تغییر میکنند.قلب،ریه،دستگاه گوارش ،هورمون ها و سیستم عصبی به خصوص ماهیچه ها نیاز به تطابق با وضع جدید دارند بنابراین یکس از مسائل مهم برای کسب مقام قهرمانی تغذیغ ورزشکاران است... .

انرژی

بدن انسان بایدبطور مداوم به منظور ایجاد عملکرد های پیچیده انرژی مورد نیاز خود را دریافت کند . انرژی مورد نیاز فرد با انجام فعالیت های ورزشی افزایش میابد که این مقدار اضافی  از طریق مواد غذایی تامین شود وگرنه فعالیت ورزشی به دلایل گوناگون متوقف خواهد شد. انرژی مورد نیاز یک ورزشکار به عنوان گوناگون مانند خصوصیات فرد(قد،وزن،جثه فرد،سن،حالت بلوغ، مدت ورزش،نوع وشدت ورزش و شرایط جغرافیایی محل زندگی فرد) بستگی دارد.پروتئین ها،چربی وهیدروکربونات ها همگی منابع تامین انرژی برای انقباض عضله محسوب میشوند.درورزش های طولانی 60تا70درصدانرژی از چربی ها استفاده میشود وچنانچه شدت ورزش بالا باشد کربوهیدرات ها به عنوان یک منبع انرژی مصرف خواهند شد .بیشترین نیاز انرژی صرف ورزش های سنگینی مانند:اسکی،ماراتن و ورزش های تیمی میشود میزان متوسط انرژی در ورزش هایی با انرژی زیاددر مدت کوتاه استفاده میشود مثل شنای صد یاردوکشتی و کمترین میزان انرژی برای فعالیت های ورزشی باشدت کم ومدت طولانی یا شدت زیاد و مدت کم انجام میگیرند مانند:پرش ارتفاع،پرش طول،پرتاب دیسک و ...

کربوهیدرات

مصرف کربوهیدارت کافی برای حفظ ذخایر کبدی آن ضروری است.زیرا با کم شدن ذخایر گلیکوزن کبدی (فرم ذخیره کربوهیدرات در بدن)به کاهش قن خون و کم شدن قابلیت انقباض عضلان یمنجر میشود. ورزشکاران در ورزش های استقامتی مانند:دو طولانی،اسکی و دوچرخه سواری دچار تخلیه ذخایر میشوند که به کاهش توانایی بدنی شان منجر میشود.

1.    بهتر است کربوهیدرات های پیچیده استفاده کنید کهسرعت هضو کمتری داردودیرتر جذب شده و بیشتر ذخیره میشود.

2.    سه تا چهار ساعت قبل از شروع مسابقه از یک غذای غنی ازکربوهیدرات سهل الهضم وبسیار کم چرب استفاده کنید.

3.    انواع میوه ها ، آب میوه ها ، شیر و نان و غلات منابع خوب کربوهیدرات هستند. بهتر است یک ساعت قبل از ورزش شیر یا عسل و یا آب میوه با عسل مصرف کنید.

4.    قبل از ورزش از خوردن غذاهایی که دارای  فیبر بالایی هستند و ایجاد نفخ میکنند مانند:لوبیا، کلم ، پیاز،سیر و تربچه خودداری کنید.

پروتئین ها

مصرف پروتئین برای رشد،بازسازی،انقباض عضلانی و تولید انرژی در ورزشکارن ضروری است اما مصرف زیاد پروتئین نه تنها بر قدرت عضلانی نمی افزاید بلکه فقط حجم عضله را زیاد میکند. بهتر است منابع پروتئینی ورزشکاران بیشتر ازمنابع گیاهی باشد. علاوه برآن گوشت سفید که چربی کمتری دارد ترجیح داده میشود(بگور عمده به کبابی یا آب پز) لبنیات کم چرب و تخم مرغ نیز از منابع خوب پروتئین برای ورزشکاران است.

چربی

برای تولید انرژی در فعالیت های که مدت زیادی طول میکشند سوختن مواد چربی ضروری است. البته تحقیقات نشان داده اند که چربی زیاد در رژیم غذایی ورشکاران به تنزا قدرت ورزشی انها منجر میشود.بنابر این توصیه میشود 20 تا 30 درصد کل کالری  دریافتی از چربی ها باشد.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 30 مرداد 1396 03:35 ب.ظ
Hi there it's me, I am also visiting this web site
regularly, this web page is genuinely good and the people are truly sharing pleasant thoughts.
چهارشنبه 18 مرداد 1396 03:51 ب.ظ
hello!,I love your writing so much! proportion we communicate extra approximately your article on AOL?

I need a specialist in this house to solve my problem.
Maybe that's you! Looking forward to peer you.
یکشنبه 15 مرداد 1396 08:45 ق.ظ
Nice blog here! Also your web site loads up fast! What web host are you using?
Can I get your affiliate link to your host? I wish my web site loaded up as fast as
yours lol
دوشنبه 24 مهر 1391 12:18 ق.ظ
استاد از راهنمایی هاتون ممنونم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :